Science Trivia: Πόσο γερό στομάχι έχεις;

Science Trivia: Πόσο γερό στομάχι έχεις;

Οι Αμερικανοί έχουν την έκφραση “gut feeling”, τη στιγμή που εμείς εδώ λέμε “πόσο γερό στομάχι έχεις;”. Και στις δύο περιπτώσεις θα μπορούσαμε πια να πούμε ότι το στομάχι λέει… πολλά για τα συναισθήματα και την προσωπικότητα μας.

Το στομάχι έχει ένα μικρό εγκέφαλο, κι όμως! Μπορεί να ακούγεται (μάλλον να διαβάζεται) περίεργο, αλλά όλες οι τελευταίες έρευνες που έχουν γίνει αρχίζουν και ενισχύουν τις υποθέσεις ότι το στομάχι μας απαντάει στα καθημερινά μας συναισθήματα.

Για σκέψου πως νιώθει το στομάχι σου όταν βρίσκεσαι υπό συνθήκες έντονου stress ή στενοχώριας. Μήπως νιώθεις πρηξίματα, μια υπερκινητικότητα στο έντερο και φουσκώματα; Υπάρχει βέβαια και το άκρως αντίθετο, με πλήρη αδράνεια του εντέρου που σε ταλαιπωρεί και δε μπορείς να λειτουργήσεις σε καθημερινές δραστηριότητες.

“Η κοιλιά μου πονάει” λένε συνήθως τα πρωτάκια στο δημοτικό και οι δασκάλες, τη στιγμή που το ιατρείο του σχολείου ξέρει ότι είναι αντανακλαστικά του άγχους. Επομένως, όλοι γνωρίζουμε πως το στομάχι απαντάει στο συναίσθημα, στην πίεση και το άγχος. Πως όμως γίνεται αυτό, και τελικά ποιος το προκαλεί; Πως μπορούμε να το αντιμετωπίσουμε;

Mind and Gut Connection | Shutterstock image

Mind and Gut Connection | Shutterstock image

Το στομάχι μας αποτελείται από το μεγάλο και μικρό έντερο, διαθέτει γύρω σται 100 τρισεκατομμύρια βακτήρια γύρω από το έντερο τα οποία στο σύνολο τους ζυγίζουν περίπου 2 κιλά. Τι σημαίνει αυτό;

Ότι τα βακτήρια αυτά έχουν μια απίστευτη δύναμη να ορίζουν τα συναισθήματα και τη διάθεσή μας. Με έρευνες γνωρίζουμε πια ότι όταν είμαστε αγχωμένοι, το στομάχι μας το βιώνει με διάφορα χαρακτηριστικά όπως πρήξιμο, πόνο, κράμπες. Συμβαίνει όμως και το αντίθετο.. όταν το στομάχι δεν είναι καλά, διαμορφώνει τη διάθεσή μας και προκαλεί άγχος αλλά και κατάθλιψη μερικές φορές. Πώς το ξέρουμε αυτό; Ζητήσαμε από μια ομάδα ανθρώπων να καταναλώνει ημερησίως 2 γιαούρτια με προβιοτικά για 4 εβδομάδες και ζητήσαμε από μια άλλη ομάδα να συνεχίσει τις διατροφικές συνήθειες που είχε χωρίς καμία αλλαγή. Στο τέλος της έρευνας, ελέγξαμε τη δραστηριότητα του εγκεφάλου και παρατηρήθηκε ότι στα άτομα που καταναλώνανε γιαούρτια με προβιοτικά, ουσιαστικά καταναλώναμε προβιοτικά, η δραστηριότητα του εγκεφάλου ήταν πολύ ήρεμη και η αναγνώριση των συναισθημάτων ήταν αισθητή. Ουσιαστικά η ομάδα των ατόμων αυτών ήταν πιο ήρεμη και μπορούσαν να ελέγχουν τα συναισθήματά τους.

Μια άλλη έρευνα επίσης παρουσίασε ότι όταν βρισκόμαστε σε δίαιτα ή περιορισμό και μας έρχεται μια φοβερή ανάγκη και επιθυμία να φάμε κάτι μη αποδεκτό από τον/την διατροφολόγο μας, δεν φταίνε απαραίτητα εμείς, αλλά τα κακά βακτήρια που μπορούν και ελέγχουν την επιλογή των τροφών που θέλουμε. Για σκεφτείτε… Πόσες φορές σου έρχεται μια φοβερή επιθυμία να φας κάτι που δεν είναι στις καθημερινές σου διατροφικές συνήθειες και τρέχεις στο ψυγείο;. Εμένα για παράδειγμα υπάρχουν ημέρες που έχω μια φοβερή ανάγκη να φάω αυγό. Ενώ δεν μου αρέσει κανονικά και δεν το επιζητώ. Μερικές φορές κάποιος με “αναγκάζει” να φάω αυγό. Και αυτό σύμφωνα με τις τελευταίες έρευνες οφείλεται στις επιθυμίες..των βακτηρίων του στομάχου που επιθυμούν να φάνε αυγό και μου δημιουργούν αυτή τη διάθεση. Και δεν είναι μόνο ότι θα σε "υποχρεώσουν” τι θα φας αλλά και πόσο θα φας… Αθώος ο…κατηγορούμενος επομένως που τρέχει στο ψυγείο..

Μας χειρίζονται επομένως τα βακτήρια…Και τα βακτήρια θα πουν μερικοί…

Η λύση είναι προβιοτικά και μπορεί όταν ήμουν χρόνια πριν στην Αμερική να το έλεγαν οι ιατροί και να επέμεναν, να τώρα που τελικά βοηθάνε…

Για να ένα μη..χειριστικό και δυνατό στομάχι ξεκινήστε ημερησίως την κατανάλωση γιαουρτιού με προβιοτικά ή απλώς λάβετε προβιοτικά ή miso ή ξυνόγαλο.

Αποφύγετε τις γλυκαντικές ουσίες και τις επεξεργασμένες τροφές γιατί απλά θρέφουν τα κακά βακτήρια στο στομάχι και αποφύγετε και διαχειριστείτε το stress όσο είναι δυνατό ώστε να ελέγξετε πια εσείς τόσο τη δομή όσο και τη δραστηριότητα των βακτήριων στο στομάχι σας.

Γιατί γερό στομάχι, δεν σημαίνει μόνο ανέχομαι ..😜

Η ενσυναίσθηση και πως την αποκτάς

Η ενσυναίσθηση και πως την αποκτάς

Η δύναμη της αυτό-συμπόνοιας;  Πόσο φροντίζουμε τον εαυτό μας;

Η δύναμη της αυτό-συμπόνοιας; Πόσο φροντίζουμε τον εαυτό μας;